ကမၻာအရပ္ရပ္သို႔ဗုဒၵသာသနာ ျပန္႔ပြားပံု (အပိုင္း ၁)

















 သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၌ ဗုဒၶသာသနာစတင္ျပန္႔ပြားပုံ
သာသနာႏွစ္ ၂၃၅-ႏွစ္၊ တတိယအႀကိမ္ သံဂါယနာတင္ပြဲအၿပီးတြင္ကိုးတုိင္းကိုးဌာန သာသနာျပဳအဖြဲ႔ မ်ားေစလႊတ္ခဲ့ရာ သီဟုိဠ္ကၽြန္းသို႔ အရွင္မဟိႏၵမေထရ္ဦးေဆာင္ေသာသံဃာငါးပါးအဖြဲ႔ကုိ ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ ထုိအခ်ိန္မွစတင္ကာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ စည္ပင္ျပန္႔ပြားခဲ့ေလသည္။

ထုိ႔ေနာက္ မၾကာမီအခ်ိန္အတြင္း သီဟုိဠ္သူအမ်ိဳးသမီးတုိ႔အား ဘိကၡဳနီ (ရဟန္းမ)ျပဳလုပ္ေပးရန္ အတြက္သံဃမိတၱာ ေထရီမကိုလည္း သီဟုိဠ္ကၽြန္းသို႔ ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ ေထရီမသည္ ဗုဒၶဂယာ မဟာေဗာဓိပင္မွပြားယူအပ္ေသာ မူရင္းေဗာဓိပင္၏ ေတာင္ကိုင္းကို တစ္ပါတည္း ပင့္ေဆာင္ယူသြားခဲ့ရာ ယခုတုိင္ေအာင္အႏုရာဓၿမိဳ႔တြင္ ရွင္သန္လ်က္ရွိေပသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ သီရိလကၤာ၌ ေဒ၀ါနံပိယတိႆမင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေနခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ထုိမင္းသည္ သာသနာ၌ လြန္စြာသက္၀င္ ယုံၾကည္၍ သံဃာေတာ္မ်ားသီတင္းသုံးရန္မဟာ၀ိဟာရမည္ေသာ ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးကို ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းခဲ့သည္။ ေနာင္ႏွစ္ ေပါင္း ၁၀၀-ခန္႔အၾကာတြင္ ဒု႒ဂါမဏိအမည္ရွိမင္းက အႏုရာဓၿမိဳ႕၌ မဟာေစတီေတာ္ႀကီးကို တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့သည္။ထုိ႔ေနာက္ ခရစ္မေပၚမီ ၁-ရာစုတြင္ ၀႗ဂါမဏိမင္းႀကီးက အဘယဂိရိ အမည္ရွိေသာ ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးႏွင့္အဘယေစတီေတာ္ကို တည္ထား ခဲ့သည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၄-ရာစု တြင္ မဟာေသနမင္းက ေဇတ၀န္ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးႏွင့္ေဇတ၀နေစတီေတာ္ႀကီးကို တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ သည္။
အဘယဂိရိသံဃာမ်ားသည္ မူလက မဟာ၀ိဟာရသံဃာမ်ားႏွင့္အယူအဆ တူညီစြာ တစ္လုံး တစ္စည္းတည္း ရွိခဲ့ၾက ေသာ္လည္း မၾကာမီပင္ အယူအဆကြဲျပားၾက၍ ဂိုဏ္းသီးျခားခြဲထြက္ခဲ့ၾကသည္။ အဘယဂိရိ သံဃာမ်ားသည္ မဟာယာနဂုိဏ္း အခ်ိဳ႕၏ စာေပမ်ားကို အေလးထား သင္ယူခဲ့ၾကၿပီးဂုိဏ္းကြဲ ကိစၥလည္း အျငင္းပြားရမႈမ်ားႏွင့္ ၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရသည္။
ထိုအခ်ိန္ကားျပည္တြင္း မၿငိမ္မသက္မႈမ်ားႏွင့္ၾကံဳေတြ႔ေနရခ်ိန္လည္းျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သာသနာေတာ္၏ ေရွ့ေရးကို ေမွ်ာ္ေတြးဆင္ျခင္မိၾကေသာ မဟာ၀ိဟာရသံဃာဂိုဏ္းသားမ်ားသည္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကိုေပထက္ အကၡရာတင္၍ စတုတၳ သဂၤါယနာ တင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိသံဂါယနာမတင္မီ အခ်ိန္အထိ ပိဋကတ္ ေတာ္မ်ားကိုႏႈတ္ျဖင့္သာ အာဂုံေဆာင္ ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့၍ အဆုိပါ သံဂါယနာတင္ပြဲသည္ ဗုဒၶစာေပသမုိင္းတြင္ပထမဆုံး အကၡရာတင္ႏိုင္ျခင္းဟူေသာ သမုိင္းအေျပာင္းအလဲ မွတ္တုိင္တစ္ခု လည္း ျဖစ္ခဲ့သည္။
ယခုအခ်ိန္တြင္မူ သီရိလကၤာႏုိင္ငံတြင္ မဟာ၀ိဟာရဂုိဏ္း၊အဘယဂိရိဂုိဏ္း၊ ေဇတ၀န၀ါသီဂုိဏ္း ဟူေသာသံဃဂိုဏ္းႀကီး မ်ား ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့ၿပီး ရာမညဂုိဏ္း၊ အမရပူရဂိုဏ္း၊ သွ်ာမ္းဂုိဏ္းမ်ားစည္ပင္ျပန္႔ပြားေန သည္။ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၌ တိုင္းတစ္ပါးသား ကိုလုိနီနယ္ခ်ဲ႕မ်ား ၀င္ေရာက္အုပ္ခ်ဳပ္ၿပီးဘာသာေရးထုိးႏွက္ခ်က္ မ်ားေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္မ်ား က် ေရာက္ျခင္းေၾကာင့္လည္းေကာင္းဗုဒၶသာသနာေတာ္ ေမွးမွိန္အားနည္းရသည့္ အခ်ိန္မ်ားလည္း ရွိခဲ့သည္။ ထုိကဲ့သို႔ေသာ အခ်ိန္ ကာလမ်ားတြင္ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံတုိ႔မွ ဘာသာေရးအကူအညီမ်ား ရယူခဲ့ၿပီး သာသနာေတာ္ကိုအားျဖည့္ခဲ့ရသည္။ ယခုခတ္ဂိုဏ္းမ်ား သည္ အဆုိပါ ဘာသာေရးကူညီမႈ၏ အသီးအပြင့္မ်ားျဖစ္သည္။ရာမညဂုိဏ္းႏွင့္ အမရပူရဂုိဏ္းသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ဆင္းသက္ခဲ့ၿပီး သွ်ာမ္းဂုိဏ္းသည္ထုိင္းႏုိင္ငံမွ ဆင္းသက္ျပန္႔ပြားခဲ့ပါသည္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ မတုိင္မီ က ျမန္မာႏုိင္ငံမွျပန္႔ပြားခဲ့ေသာ ေရႊက်င္ဂုိဏ္းတစ္ဂုိဏ္း ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခါ ဂုိဏ္းဆက္ခံသည့္ တပည့္မ်ား၏ အားနည္းမႈေၾကာင့္ထင္ရွားျခင္း မရွိ ေတာ့ေပ။
ေရွးေခတ္က သီရိလကၤာႏုိင္ငံသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာျပန္႔ပြားရာဗဟုိဌာနႀကီးျဖစ္ခဲ့သည္။ျမန္မာ၊ ထုိင္း၊ လာအုိ၊ ကေမၺာဒီးယားႏုိင္ငံတုိ႔သည္ ပိဋကတ္က်မ္းစာမ်ားကိုသီရိလကၤာႏုိင္ငံမွ ရရွိခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သီဟုိဠ္ေခတ္ က်မ္းတတ္အေက်ာ္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားသည္အ႒ကထာ၊ ဋီကာ စေသာက်မ္းေပါင္း မ်ားစြာတုိ႔ကို ပါဠိဘာသာျဖင့္ ေရးသားျပဳစုခဲ့ၾကရာ ထုိက်မ္းဂန္ တို႔ကိုေထရ၀ါဒႏုိင္ငံမ်ား၌ ယေန႔တုိင္ေအာင္ ေလးေလးစားစား သင္ၾကား ေလ့လာလ်က္ ရွိၾကေပသည္။

ထုိင္းႏုိင္ငံ၌ ဗုဒၶသာသနာ စတင္ျပန္႔ပြားပုံ
ထုိင္းႏုိင္ငံ၌ ေရွးဦးစြာေနထိုင္ခဲ့ၾကေသာ လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ထုိင္းလူမ်ိဳးမ်ား မဟုတ္ၾကေပ။ မြန္လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထုိင္း လူမ်ိဳးမ်ားမွာ တ႐ုတ္ျပည္၊ အေနာက္ေတာင္ပုိင္းမွ ယခုထိုင္းႏုိင္ငံ ဟု ေခၚေသာ ေဒသသို႔ ခရစ္ႏွစ္ ၁၁-ရာစုႏွင့္ ၁၂-ရာစု အတြင္း၌ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္း၀င္လာေသာ လူမ်ိဳးစုမ်ားသာ ျဖစ္ေလသည္။
ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ ေရွးဦးလူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ေသာ မြန္တုိ႔သည္ ယခုေခတ္ ဗန္ေကာက္ၿမိဳ႕ေတာ္၏ အေနာက္ဘက္ မုိင္ ၃၀ ခန္႔ေ၀းေသာ နခုန္႔ပထုမ္ေဒသ၌ စတင္ေနထိုင္ၾကၿပီး အေရွ့ဘက္ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္အရပ္ေဒသမ်ားသို႔ တျဖည္းျဖည္းျပန္႔ႏွံ႔ ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္။ နခုန္႔ပထုမ္ဆိုသည္မွာ နဂရ+ပထမ ပင္ျဖစ္၍ ပထမဦးဆုံးတည္ေထာင္ ေသာၿမိဳ႕ဟု ဆုိလုိသည္။ နခုန္႔ပထုမ္ေဒသသည္ တတိယ သဂၤါယနာ တင္အၿပီး အေသာကမင္းႀကီး သာသနာျပဳ မ်ားေစလႊတ္ခဲ့ေသာ ကုိးတုိင္းကိုးဌာနတြင္ သု၀ဏၰဘူမိအရပ္၌ ပါ၀င္သည္ ဟုဆိုသည္။ ယင္းအယူအဆအရ ဆုိေသာ္ သာသနာႏွစ္ ၂၅၀-ႏွစ္ခန္႔ကပင္ ယင္းေဒသ၌ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ေရာက္ရွိျပန္႔ပြားေနၿပီ ဟု ဆိုရေပ မည္။ သို႔ေသာ္လည္း ခုိင္မာေသာ အေထာက္အထားမ်ားကိုမူ မေတြ႔ရေသးေပ။
ထုိေဒသ၌ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းမ်ားျဖစ္သည့္ အိႏ္ၵိယျပည္၊ ဂုတၱေခတ္ ဘုရား႐ုပ္တုမ်ား၊ စဥ့္ထြင္းမ်ား၊ ဓမၼစၾကာပုံေတာ္မ်ားကို တူးေဖာ္ေတြ႔ရွိခဲ့ရသည္။ ယင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ ခရစ္ႏွစ္ ၁ ရာစု၊၂ ရာစုခန္႔မွာ ပင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ စတင္ေရာက္ရွိေနၿပီ ဟု ယူဆရသည္။ ထုိဗုဒၶဘာသာ၀င္မြန္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ယခု ထုိင္း ႏုိင္ငံ ဟု ေခၚေသာ ဒြါရာ၀တီျပည္၌ ခရစ္ႏွစ္ ၁၁-ရာစုအထိ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္ျမင့္မားေသာ ေဒသခံလူမ်ိဳးမ်ား အျဖစ္ျဖင့္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကေလသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၈ ရာစု၌မူ အေရွ့ဘက္ ဖူနန္ (ကေမၺာဇ) ႏုိင္ငံမွ ခမာလူမ်ိဳးတုိ႔သည္ အေနာက္ဘက္မြန္ႏုိင္ငံ သို႔ တျဖည္းျဖည္း တုိး၀င္ကာ ေရာေႏွာေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိစဥ္က ခမာတုိ႔သည္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ျဗာဟၼဏဘာသာ (ဟိႏၵဴဘာသာ) ကို ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၉-ရာစုမွစတင္ကာ ခမာယဥ္ေက်းမႈပိုမို အားေကာင္းလာရာ မြန္တုိ႔အေပၚ လႊမ္းမုိးခဲ့သည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၁-ရာစု ေနာက္ပုိင္းတြင္ ထုိင္းႏုိင္ငံ၌ မြန္ယဥ္ေက်းမႈ တိမ္ေကာလာၿပီး မြန္တုိ႔သည္လည္း အေနာက္ဘက္သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္ ခဲ့ၾကေလသည္။
ထုိင္းလူမ်ိိဳးတုိ႔သည္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၁ ရာစုတြင္ ကေမၺာဇႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိလာၾကၿပီး ခမာတုိ႔၏ေအာက္၌ပင္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ အုပ္စုိးသူ ခမာတုိ႔ကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာတုိ႔ကိုပင္ ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ ခမာတုိ႔၏ဘာသာ မ်ားသည္ ထုိင္းလူမ်ိဳးတုိ႔၏ ဘာသာ စကား၊ စာေပယဥ္ေက်းမႈမ်ားအေပၚသို႔ပင္ အင္အားႀကီးစြာ လႊမ္းမုိးခဲ့သျဖင့္ ယခုတုိင္ ထုိင္းတုိ႔၏ ဓေလ့ထုံးစံႏွင့္ ပြဲလမ္းသဘင္ အခမ္းအနားတုိ႔၌ မဟာယာနႏွင့္ ဟိႏၵဴဘာသာအရိပ္အေငြ႔ မ်ားကို ေတြ႕ရွိေနရေသးသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၁၃-ရာစုအလယ္ပိုင္းတြင္ ထုိင္းတုိ႔သည္ တျဖည္းျဖည္းအင္အားစုေဆာင္း၍ ခမာတုိ႔ကိုတုုိက္ ထုတ္လုိက္ၾကၿပီးေျမာက္ပုိင္း၌ လႏၷာ ( Lanna ) ႏုိင္ငံကိုလည္းေကာင္း၊ အလယ္ပိုင္း၌ ဆူေခါထိုင္း (Sukhothai) ႏုိင္ငံကိုလည္းေကာင္း တည္ ေထာင္လုိက္ၾကသည္။ ဤလႏၷာႏွင့္ ဆူေခါထိုင္း ႏွစ္ႏုိင္ငံသည္ ထုိင္း ႏုိင္ငံ၏ အစပင္ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစတင္ကာ ထုိင္းႏုိင္ငံဟု ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ႏုိင္ငံငယ္မ်ားတည္ေထာင္ၿပီးခ်ိန္၌ သဒၶါတရားႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ထုိင္းဘုရင္တုိ႔သည္ သီရိလကၤာသုိ႔ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ေစလႊတ္၍ ပညာသင္ယူေစျခင္း၊ သီရိလကၤာမွ ပညာတတ္ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ထုိင္းႏုိင္ငံသို႔ ပင့္ေဆာင္ျခင္း စသည္ျဖင့္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကရာ ယခင္ ကိုးကြယ္ခဲ့ေသာ မဟာယာနႏွင့္ ဟိႏၵဴဘာသာတုိ႔ တျဖည္းျဖည္း အားနည္းကြယ္ေပ်ာက္သြားခဲ့သည္။ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာသည္သာလွ်င္ ယခုအခ်ိန္အထိ စည္ပင္ျပန္႔ပြားေနၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာ အျဖစ္သုိ႔ပင္ ေရာက္ရွိေနေပၿပီ ျဖစ္သည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၁၉-ရာစု အလယ္ပိုင္းတြင္ အုပ္စုိးေသာ ပၪၥမရာမမင္းဆက္ျဖစ္သည့္ ေမာင္းကြတ္ (Mongkut) ဘုရင္သည္ ဘုန္းတန္ခုိးႀကီးမား၍ ဘာသာတရားကိုလည္း အလြန္ၾကည္ညိဳကိုင္း႐ႈိင္းသည္။ ကိုယ္ေတာ္တုိင္ ၂၇-ႏွစ္တုိင္တုိင္ မြန္ဆရာေတာ္ႀကီး ထံ ရဟန္း၀တ္ျဖင့္ေနၿပီးမွ မင္းျပဳခဲ့သည္။ သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းေစရန္ ႏွင့္ ၀ိနည္းစည္းကမ္း တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ လုိက္နာ က်င့္ၾကံေစရန္ ရည္သန္၍ ထမယုတ္ (ခ) ဓမၼဂုတ္ၱိဂိုဏ္းကို စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ ထုိအခ်ိန္မွစတင္ကာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္၌ မဟာနိကိုင္ (မဟာနိကာယဂိုဏ္း)၊ ထမယုတ္ဂုိဏ္းဟူ၍ သံဃာဂုိဏ္း ၂ ဂိုဏ္းျဖစ္ေပၚလာေပသည္။

ကေမၺာဒီးယားႏုိင္ငံ၌ ဗုဒၶသာသနာ စတင္ျပန္႔ပြားပုံ
အင္ဒိုခ်ိဳင္းနားကၽြန္းဆြယ္သည္ ခရစ္ႏွစ္ အစပိုင္းခန္႔ကပင္ အိႏၵိယကုန္သည္မ်ား ကူသန္းသြားလာရာ ေဒသျဖစ္ခဲ့သည္။ အိႏၵိယကုန္သည္တုိ႔သည္ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထုံးစံမ်ားကိုပါ ယူေဆာင္လာခဲ့ၾက ရာ ေရွးက ဖူနန္ ဟု ေခၚခဲ့ေသာ ကေမၺာဒီးယား (ကန္ပူးရွား) ႏုိင္ငံသည္ ေစာစီးစြာပင္ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ ဟိႏၵဴယဥ္ ေက်းမႈျပန္႔ႏွံ႔ရာ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံျဖစ္ခဲ့သည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၄-ရာစုတြင္ ကေမၺာဒီးယား၌ အုပ္စုိးေသာ ခမာဘုရင္တုိ႔သည္ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္လာ ၾကသည္။ အိႏၵိယႏုိင္ငံ သဗၺတၳိ၀ါဒဂုိဏ္း ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးကြယ္ၾကသူ အနည္းအပါးရွိခဲ့ေၾကာင္းကိုလည္း သိရွိရသည္။ တ႐ုတ္သမုိင္းႏွင့္ သကၠတဘာသာ ေက်ာက္စာမ်ား အဆိုအရ ခရစ္ႏွစ္ ၅-ရာစုႏွစ္၌ ဟိႏၵဴဘာသာ ႏွင့္အတူ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာလည္း ျပန္႔ႏွံ႔ခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရေလ သည္။
သီ၀နတ္ဘုရားကို ကိုးကြယ္ေသာ ဟိႏၵဴျဗာဟၼဏယဥ္ေက်းမႈသည္ ခရစ္ ၆-ရာစုမွ ၁၀-ရာစုအထိ ကေမၺာဒီးယား၌ အင္အား ႀကီးမားစြာ စည္ပင္ျပန္႔ပြားထြန္းကားခဲ့သည္။ ၉-ရာစု ဟိႏၵဴ၀ါဒီ ခမာဘုရင္မ်ားသည္ ႀကီးမားခန္႔ျငားေသာ ဟိႏၵဴဘုရားေက်ာင္းမ်ားကို တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကသည္။ ကမၻာေက်ာ္ အန္ေကာ၀ပ္ေက်ာင္း ႀကီးမွာ ထိုေခတ္၌ တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ သိ၀နတ္ဘုရားေက်ာင္းႀကီးျဖစ္ေလသည္။ ၁၃-ရာစုႏွစ္တြင္ ခမာတုိ႔ ဟိႏၵဴဘာသာကိုစြန္႔၍ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကိုေျပာင္းလဲကိုးကြယ္ၾကေသာအခါမွသာ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္မ်ား ကိန္း၀ပ္ရာ ဗုဒၶဘာသာဘုရားေက်ာင္းေတာ္ႀကီး ျဖစ္လာခဲ့ေလသည္။
ထိုေခတ္၌ ခမာတုိ႔သည္ ဟိႏၵဴဘာသာကို ပဓာနထား၍ ကိုးကြယ္ၾကေသာ္လည္း မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာကိုလည္း ကိုးကြယ္ ေထာက္ပံ့ၾကသည္။ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာသည္ ဘုရင္တုိ႔၏ ပူေဇာ္ ေထာက္ပံ့မႈကို အထုိက္အေလ်ာက္ ရရွိခဲ့ေလသည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၁-ရာစု၌ အခ်ိဳ႕ေသာ ဘုရင္မ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာကို ပို၍ၾကည္ညိဳလာၾကၿပီး တုိးတက္ေရးကုိ အေလးေပးေဆာင္ရြက္ လာၾက သည္။ သို႔ေသာ္ ထုိအခ်ိန္၌ရွိေသာ ဗုဒၶဘာသာမွာ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာသာလွ်င္ျဖစ္ခဲ့၏။ အခ်ိဳ႕ေသာ ဘုရင္မ်ားမွာမူ ဘာသာ ႏွစ္ခုလုံးကို ေရာေႏွာကိုးကြယ္ေနခဲ့ၾကသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၁၂-ရာစု၌မူျမန္မာျပည္မွ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးသည္ ကေမၺာဒီးယားသို႔ၾကြေရာက္၍ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာတရား ေတာ္မ်ားကို ေဟာေျပာျဖန္႔ျဖဴးခဲ့သည္။ ခမာဘုရင္တုိ႔ မ်ားစြာႏွစ္ၿခိဳက္ၾကည္ညိဳၾက၍ အား ေပးေထာက္ပံ့လာၾကသည္။ ထုိအခ်ိန္ မွစ၍ တျဖည္းျဖည္း ေထရ၀ါဒဗုဒ္ၶဘာသာ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္သူမ်ား မ်ား ျပားလာခဲ့ကာ ၁၃-ရာစုအကုန္ခန္႔တြင္ ဟိႏၵဴဘာသာႏွင့္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာတုိ႔ ကြယ္ေပ်ာက္သြားခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ယေန႔အထိ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာသည္သာလွ်င္ စည္ပင္ျပန္႔ ပြားထြန္းကားလ်က္ရွိေလသည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၄-ရာစုမွစ၍ သီရိလကၤာဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ကေမၺာဒီးယားတုိ႔ ဆက္သြယ္မိၾကေသာအခါ ကေမၺာဒီးယား ၌ ေထရ၀ါဒဘာသာ ေရာင္ရွိန္ထြန္းေျပာင္လာသည္။ ထုိင္းဗုဒၶဘာသာ၏ ၾသဇာအရွိန္အ၀ါလည္း ကေမၺာဒီးယား ၌ အၿမဲတေစ ျပန္႔ႏွ႔ံလ်က္ရွိေနခဲ့သည္။

ဘိကၡဳသက်ေလာက
(“ မွီျငမ္း။ ။ ဗုဒၶေဒသနာ ျပန္႔ပြားေရးပညာဌာန ပုိ႔ခ်ခ်က္မ်ား
ႏုိင္ငံေတာ္ ပရိယတၱိသာသနာ့တကၠသိုလ္ ( ရန္ကုန္ )ႏွင့္ အျခားစာစုမ်ား ”)

0 comments: